TOPMODERNE PARKERINGSHUS INDVIES I ØRESTAD

23. februar 2012

Intelligent udluftning, energivenligt og tryghedsskabende lys og et system, der viser bilisterne til den nærmeste p-plads. Om få dage får beboere og medarbejdere i Ørestad City 747 nye parkeringspladser i det topmoderne og klimavenlige parkeringshus Edvard Thomsen.

Inden længe kan bilerne begynde at rulle op og ned ad ramperne i Ørestad Citys helt nye parkeringshus. Tirsdag den 28. februar åbner By & Havn nemlig dørene for områdets andet parkeringshus. Du er inviteret til et stykke kage og noget varmt at drikke klokken 15 til 16 på Edvard Thomsens Vej 4. Ved indvielsen vil der være taler af administrerende direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen, medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokraterne, Lise Thorsen samt Halldór Ragnarsson, direktør for E. Pihl & Søn A/S, som har bygget parkeringshuset.

Lise Thorsen, som er medlem af Borgerrepræsentationen og inden længe selv beboer i Ørestad City, glæder sig over at være med til at indvie parkeringshuset Edvard Thomsen.

”Det er rigtig dejligt, at vi er nået der til, hvor vi har fået endnu et p-hus i Ørestad City, og det er en virkelig god idé at få bilerne væk fra gaderne,” siger Lise Thorsen og fortsætter:

”Nu bliver jeg selv snart nabo til p-huset, og udover de gode parkeringsfaciliteter synes jeg selvfølgelig også, det er positivt, at det ser så flot ud udefra. Det passer rigtig godt ind i arkitekturen og føjer sig meget naturligt ind i husrækken,” siger hun.

Parkeringshuset bliver nabo til en række forskellige boliger blandt andet ungdomsboligerne i Signalhuset og ejerlejlighederne i Puls. P-huset er placeret i gåafstand til Copenhagen Golf Park, Byparken og Field’s, og det kommer derfor også til at betjene gæster med ærinder i Ørestad City.

Administrerende direktør i By & Havn, Jens Kramer Mikkelsen håber, at beboere, samarbejdspartnere og andre har lyst til at være med ved indvielsen.

”Vi glæder os til at hilse på alle de kommende brugere af parkeringshuset. De seneste år er et stort antal mennesker rykket til området omkring Edvard Thomsens Vej, og med åbningen af p-huset Edvard Thomsen er vi glade for at kunne tilbyde et klimavenligt og effektivt p-hus,” siger Jens Kramer Mikkelsen.

I det nye p-hus kommer du desuden til at kunne finde By & Havns parkeringskontor, hvor flere medarbejdere er klar til at servicere Ørestads bilisters og svare på spørgsmål om parkering. I forbindelse med indvielsen af parkeringshuset flytter kontoret derfor fra den midlertidige placering i Ørestad Syd til de mere moderne forhold i Ørestad City. Kontoret åbner på Edvard Thomsens Vej 4 onsdag den 29. februar.

Klima- og brugervenligt p-hus
Det nye p-hus er konstrueret ud fra høje klimastandarder. For eksempel har ingeniørerne udformet op- og nedkørselsramperne, så bilerne skal køre mindst muligt for at finde en plads. Som noget nyt har det også et intelligent udluftningssystem. Facaderne er perforerede med store huller, der skaber en naturlig udluftning, og den elektriske udluftning sættes kun i gang, hvis koncentrationen af bilos overstiger et vist niveau. Samtidig danner de perforerede aluplader et skovmotiv på facaden – samme teknik som man har anvendt på det prisbelønnede bolig- og parkeringshus VM Bjerget.

Parkeringshusets lys er også skabt med tanke på både brugerne og miljøet. Hele året oplyses huset indvendigt med LED-lys, som halverer CO2-belastningen af husets elforbrug. De energibesparende lamper er især vigtige, idet der er sat meget lys op i p-huset. Ved at øge lyset og undgå at lave hjørner og vægge inde i p-huset har man skabt en åben og overskuelig konstruktion, som giver større tryghed for brugerne.

Det forventes i øvrigt, at firmaet Better Place, som leverer elbilsløsninger, vil stille ladestandere til elbiler op i parkeringshuset.

Fakta om det nye p-hus på Edvard Thomsens Vej

• Adressen er Edvard Thomsens Vej 4
  • P-huset kan rumme 747 biler og er i ti etager
  • Etagedækkene får en særlig belægning, der minimerer støj fra dækkene
  • Der er etableret støjværn mod naboerne, så støjen fra p-huset ikke overstiger 40 db
  • P-huset får et avanceret tilvisningssystem, så bilisterne nemt og hurtigt kan se, hvor den nærmeste ledige plads er

Læs mere om p-huset Edvard Thomsen og parkering i Ørestad her.

Kom og vær med til indvielsen
Hvor: Edvard Thomsens Vej 4
Hvornår: Tirsdag den 28. februar, klokken 15-16